Cikkeink

Kettlebell közérthetően (2. rész)

Cikkünk a “Kettlebell közérthetően (1. rész)” folytatása. Amennyiben az első részt is szeretnéd elolvasni, kérjük kattints ide.

StrongFirst

A StrongFirst neve teljes mértékben lefedi azt amiben a kettlebelles közösség hisz:

Bármit is akarsz elérni, először legyél ERŐS! Ez az, amit sok edző elfelejt. Ha felcsapsz bármilyen edzéselméletes könyvet, akkor azt fogod látni, hogy a legtöbb képesség a maximális erőtől függ. Az állóképesség, erő-állóképesség, gyorsaság, ügyesség mind nagy mértékben azon múlik, hogy mekkora a fizikai erőd! Ennek ellenére sok minden egyéb dolgot kezdünk el edzeni, ami miatt pedig a fejlődés igen lassan indul el, majd megtorpan. Annak aki még sohasem volt ERŐS, igen nehéz elmagyarázni, hogy ha erősebb vagy, minden könnyebb! Izmosodni, fogyni, mozogni… Minden!!! Az erő fejlesztése nem azért fontos, hogy nagyobb súlyt tudjunk emelni, hanem azért, mert a fizikai képességek kiaknázása itt kezdődik! Ezen kívül az erő egy olyan képesség, ami életünk végéig fontos összetevője az egészségi állapotnak. Egyszerű példa: láttál már tényleg idős embert maratont futni? Gondolom most az jár a fejedben, hogy kifogtál rajtam, hiszen nagy valószínűséggel a válasz igen. Várj egy pillanatot… Ez a jelenség nagy szenzációnak számított, nem igaz? Esetleg cikk is született belőle? Hiszen egy 70 éves ember lefut 42 kilométert, az igazán nagy teljesítmény, nincs is belőlük túl sok! Vannak azonban sportok, ahol a 60-70 éves korosztály nem kuriózum a profi versenyeken, sőt… Ezek az emberek egymással versenyeznek és olyan teljesítményük van, amit a huszonéves sportolók is irigykedve figyelhetnek. Pavel édesapja 73 évesen 170 kilót emelt el – és nem éppen totyogva érkezett a pódiumra. Ezek a sportok mindig az erővel vannak összefüggésben, ahol az erő az egyik legfontosabb képesség! Az erőemelők vagy a szkanderezők, az idős karatékák vagy tornászok még idős korban is jelentős teljesítményre képesek, meghazudtolva az időskori sztereotípiákat.

 

 

 

Na de ne haladjunk ilyen gyorsan, egy talán még ezeknél is fontosabb dologról nem esett szó. A mozgásminőségről. Mobilitás, stabilitás és funkcionalitás… ezeket a kifejezéseket is számtalanszor halljuk az edzőteremben, de vajon mit is jelentenek ezek, és hogyan működnek a való életben az edzőtermen túl. A StrongFirst mottója a következő:

  • Mozogj jól!
  • Légy erős!
  • Mozogj többet!
  • Mozogj gyorsan!

Ahogy fent is írtam, minden mást edzünk, és a sorrend felborulni látszik. Rögtön időre és ismétlésszámra, ráadásul minél gyorsabban próbálunk meg mozogni az edzéseken, ami nem csak a fejlődés menetén mutatkozik, de a sérülések és a rossz mozgásminták felerősítésének veszélyével jár. Sajnos a mozogj sokat, gyorsan, minél többször, majd várjuk, hogy felépülj mottó sokkal inkább igaz a mai modern fitnessre. A mozogj jól azt jelenti, hogy képes vagy szabályosan leguggolni, emelni, fej fölötti tartásban nem kell kompenzálni „derékból” és terhelés mellett is biztonságosan és stabilan tudod tartani a törzsedet, gerincedet. Ha állásból hátra tudsz hajolni olyan mélyre, hogy mindkét kezeddel képes vagy megtámaszkodni a talajon hídtartásba, akkor már tudsz pár dolgot a mobilitásról és az izomkontrollról. De, hogy jön ez a kettlebellhez? Röviden elmagyarázom:

Ha sportoló vagy/voltál tudod, hogy minden sportmozgás célja a sportban való eredményesség. Akkor vagy jó kosaras, röpis, úszó vagy küzdősportos, ha a sportági mozgásokat kiválóan hajtod végre és emellett a kondid is rendben van. A sportági mozgások bár alapvető emberi mozgásokon alapulnak, mégsem azok, hiszen ezek minden esetben un. szerkesztett mozgások, melyeket a sportághoz speciálisan fejlesztettek ki. A test pedig ezekhez adaptálódik, ha aszimmetrikus sportot űzöl, a tested is aszimmetrikus lesz. Ugyanez igaz az ülő munkát, vagy egyoldalú munkát végző emberekre, azzá válsz, amit rendszeresen gyakorolsz. Az ember tehát önszántából vagy szükségből belekényszeríti a testét különböző mozgásokba, amik később bizony kockázatot jelentenek. Asszimetria, hanyag tartás, gerinc deformitások, lúdtalp, ezek pedig sérüléshez és az egészség és életminőség romlásához vezetnek. Nos a kettlebell edzések ennek pont az ellenkezőjét érik el. Ugyanis nem a testet mozgatjuk úgy, ahogyan az eszköz vagy a sportági szabályok megkívánják, hanem az eszközt használjuk úgy, ahogyan az emberi test automatikusan, funkcionálisan mozog! A Swing, a Get Up vagy a Goblet Squat technikáját úgy alakították ki, hogy az a természetes emberi mozgásokat alkalmazza. A kettlebell edzéseken megfelelő korrekció mellett a mozogj jól az első lépés, ezekkel a gyakorlatokkal pedig nem csak megszerezni lehet a helyes mozgásmintákat, de hosszú távon fent is lehet őket tartani. Hiszen ezek azok, amiket nap mint nap gyakorlunk. A súly mérete és az erőkifejtés nagysága ezeket nem befolyásolja, tehát a helyes emberi mozgásokra építünk piszkosul nagy erőt, majd a sok sok gyakorlás és egyre dinamikusabb és keményebb edzések hatására az erő, erő-állóképesség, az állóképesség, a mobilitás az ügyesség vagy a koordináció hatalmas fejlődésnek indul. Ez egyfajta lassan járj tovább élsz jellegű megközelítés ami nem éppen a mai workout, wod és unbroken kifejezésekkel cseng össze. De mégis mi a cél? Javítani a fittségünkön és vitalitásunkon ami kihat az edzőtermen túli életünkre is egészen életünk végéig, vagy kipréselni még egy „nyamvadt” ismétlést az amúgy is gyatra technikával végzett gyakorlatokból amíg ki nem fulladunk?

Mi a StrongFirst-nél a mozgást és az erő képességét gyakoroljuk és biztosak vagyunk benne, hogy az edzések végén jobb ha friss és életerős vagy, mint ha kifulladt leharcolt lennél, és úgy éreznéd, hogy tönkretetted magad aznapra. Olyan eszközt és gyakorlatokat, edzésterveket válogatunk össze, melyek a lehető legkevesebb kockázat mellett a legnagyobb haszonnal kecsegtetnek, és a kettlebell az erre legkiválóbb eszköz amit ismerünk! Hidd el, ha lenne jobb, már azt használnánk! 😉

A jövőben mélyebbre ásunk: Kivesézzük a Swing, a Get Up és a többi gyakorlat hátterét. Anatómia és élettan, persze közérthetően, korrekciók és edzéstervezés… Hiszen a legfontosabb jeligénk (bár már volt pár) kimaradt: „One inch wide, one mile deep.”

 

Folytatása következik…

További cikkeink